Majlis Pengawasan Syariah Etiqa Takaful

Wednesday, July 31, 2013

Takaful bukan pelaburan?


Industri takaful di Malaysia berkembang secara progresif sejak ditubuhkan lebih dua dekad lalu. Pertumbuhan industri takaful Malaysia digalakkan secara menyeluruh melalui pendekatan pragmatik dalam membangunkan industri kewangan Islam. Menurut Bank Negara Malaysia, industri takaful mengalami pertumbuhan purata 27 peratus dari segi caruman bersih antara 2005 dan 2010 dengan segmen takaful keluarga memacu pertumbuhan pada kadar 28 peratus bagi tempoh sama. Ia sekali gus menguasai lebih 80 peratus jumlah pasaran takaful pada 2010.

Hari ini, Malaysia memiliki pasaran kedua terbesar takaful di dunia dengan jumlah aset bernilai RM9.6 bilion (AS$3.2 bilion), menguasai 26 peratus daripada jumlah aset takaful global pada tahun 2009. Ikuti temu bual wartawan Bisnes Metro, Shanty Nur Shaffizan Shafee dengan Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Wealth Advisor, Tan Beng Wah yang mengulas lebih lanjut industri takaful Malaysia.



BAGAIMANA situasi pertumbuhan instrumen takaful di Malaysia ketika ini?

Industri takaful Malaysia memberi peluang pertumbuhan luas dengan melihat kepada permintaan tinggi kepada produk berkaitan pelaburan. Selain itu, ia disokong peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) perkapita serta kapasiti pengguna Melayu yang tidak tinggi memiliki perkhidmatan perlindungan insurans.

Bukan itu saja, kadar penembusan segmen perkhidmatan takaful yang tertentu di pasaran masih rendah terutama takaful perubatan dan kesihatan yang hanya menyumbang sembilan peratus daripada perniagaan baru dalam takaful keluarga pada 2010. Ini sekali gus memberikan potensi besar pertumbuhan industri ini.

Malaysia juga dilihat memberi sokongan kuat kepada industri dengan insentif cukai yang ditawarkan kerajaan. Selain itu, transformasi Malaysia dari negara berpendapatan sederhana kepada negara berpendapatan tinggi membuka peluang pertumbuhan berterusan kerana industri takaful dapat mengambil kesempatan daripada pelanggan berkemampuan dengan meluaskan perkhidmatan mereka seperti menawarkan produk lebih canggih berkaitan pengurusan pelaburan dan kekayaan.

Apa yang menarik, produk takaful ditawarkan kepada kedua-dua pengguna Islam dan bukan Islam, pada masa sama mengekalkan pematuhan syariah dalam operasi perniagaan.

Apakah nilai utama pada instrumen takaful?

Takaful dicipta berdasarkan konsep perpaduan sosial, kerjasama dan rugi bersama. Ia satu pakatan di kalangan sekumpulan orang yang bersetuju bersama menanggung rugi atau kerosakan yang mungkin menimpa mereka.

Konsep ini penting kerana tujuan utama takaful bukanlah perlindungan semata-mata. Ini kerana dalam Islam, tujuan pelaburan di takaful bagi membantu sesama manusia terutama dari golongan dermawan.

Perlu diingatkan, takaful bukan alat pelaburan yang didorong oleh kerana ia tidak bersandarkan kepada keuntungan. Namun, industri takaful memperlihatkan potensi tinggi seperti pengembangan kukuh dengan kadar pertumbuhan tahunan, jumlah aset dan sumbangan purata antara 20 peratus dan 26 peratus sepanjang tempoh 2004 hingga 2009.

Apakah salah tanggapan umum berkaitan takaful?

Terdapat tiga salah faham utama mengenai takaful. Pertama banyak syarikat insurans menjadikan takaful satu bentuk insurans. Akibatnya, apabila ada syarikat insurans membangunkan produk takaful, mereka mengambil pendekatan konvensional yang tidak merangkumi prinsip syariah.

Ini bermaksud, mereka membangunkan produk takaful, namun struktur itu tidak konsisten dengan konsep takaful itu sendiri. Produk takaful tidak harus dianggap alat pelaburan yang digunakan untuk menjana lebih wang kepada penyimpan. Pengendali takaful seharusnya mereka produk sesuai dengan keperluan masyarakat untuk memenuhi tujuan takaful itu sendiri.

Keduanya, masyarakat tersalah tafsir dengan menjadikan takaful sebagai satu bentuk perlindungan. Perlu ada kesedaran awam bahawa takaful pada dasarnya suatu jalan untuk umat Islam membantu orang lain dalam masyarakat. Ini bermakna sebagai instrumen perlindungan sebahagian dari kewajipan seorang Muslim untuk mengadakan peruntukan takaful bagi keluarga dan masyarakat.

Ketiga, salah faham antara pengendali takaful konvensional yang mereka produk takaful dengan meniru produk insuran konvensional. Pengendali takaful sebaliknya perlu melihat dari konsep produk asas dan mewujudkan instrumen yang sesuai dalam keperluan prinsip syariah.

Credit: Harian Metro 22 April 2012

No comments: